Powrót

Wiedza

7 nawyków skutecznego działania – jak z ich pomocą osiągnąć sukces w marketingu?

W wielu dziedzinach, ale szczególnie w marketingu, ceni się skuteczność pracowników. Skuteczny marketingowiec to taki, który potrafi wypromować (często nieznany dotąd) produkt, markę czy ideę. Czego do tego potrzebuje? Z pewnością wiedzy i chęci. Ale czy to wystarczy? Potrzeba jeszcze działania. I to działania skutecznego - zakończonego sukcesem.

Stań się zwycięzcą

Tematykę skutecznego działania oraz nawyków, które leżą u jego podstaw, dogłębnie poznał i przeanalizował słynny ekspert z zakresu psychologii, zarządzania i przywództwa Stephen R. Covey. Jego książka „7 nawyków skutecznego działania” (ang. „7 Habits of Highly Effective People”) odniosła niebywały sukces na całym świecie.

Teoria Covey’a jest przede wszystkim propozycją rozwoju osobistego. Jeśli chcę osiągnąć sukces w pracy czy innej sferze działania, najpierw muszę zrobić porządek w swoim życiu. Covey nazywa to zwycięstwem osobistym i proponuje konkretne narzędzia, które pomogą je osiągnąć.

Wniosek – jeśli chcesz odnieść sukces w marketingu, stań się osobą przekonującą. Pokaż innym, że skutecznie zarządzasz swoimi sprawami, podejmujesz inicjatywę, potrafisz planować, można na tobie polegać. Szanuj i doceniaj siebie.

Zmień sposób patrzenia

W koncepcji Covey’a kluczowym pojęciem jest „zmiana paradygmatu”. Paradygmat to sposób, w jaki postrzegamy pewne sprawy. Mówiąc w uproszczeniu: paradygmat optymisty jest taki, że szklanka jest w połowie pełna, paradygmat pesymisty – że w połowie pusta. W różny sposób widzą dokładnie tę samą sytuację.

To, jak widzę zadanie determinuje sposób mojego działania i bezpośrednio wpływa na wynik mojej pracy.

Wniosek – jeśli twoim paradygmatem będzie: „nie ma problemów tylko wyzwania” – będziesz osobą pełną zapału, twórczą, nastawioną zwycięsko i odnoszącą sukcesy. Inaczej stanie się, jeśli będziesz myśleć: „gdzie nie spojrzę tam problemy, ciągle coś mi przeszkadza” – takie założenie paraliżuje chęć do aktywności i staje się przepowiednią klęski.

Pamiętaj, że zawsze masz na coś wpływ

Pierwszy nawyk to zaproszenie: „Bądź proaktywny”. Działaj z pozytywnym nastawieniem, szukaj dobrych rozwiązań, nie narzekaj, nie dawaj się wyprowadzać z równowagi.

Covey nazywa rzeczy, które nas martwią lub złoszczą, a na które nie mamy wpływu „kręgiem troski”. I namawia, by w kręgu troski nie spędzać niepotrzebnie czasu. Mamy bowiem inną przestrzeń dla siebie: „krąg wpływu”. Przebywamy w nim robiąc to, na co realnie mamy wpływ. Im bardziej koncentrujemy się na sprawach, które rzeczywiście od nas zależą, tym większy staje się nasz krąg wpływu (a krąg troski się kurczy). Tym skuteczniej działamy.

 

Wniosek – kiedy pracujesz nad dużym projektem i martwisz się tym, jaki przyniesie efekt, zmień swoje podejście. Oszacuj ryzyko, ale nie trać energii na myślenie o możliwych negatywnych scenariuszach. Rób to, co możesz i umiesz najlepiej, jak się da. Małymi krokami poszerzaj swój krąg wpływu. Nie od razu Kraków zbudowano, nie zniechęcaj się zatem, ale działaj.

Codziennie wyznaczaj swoje cele

Drugi nawyk w koncepcji Covey’a to: „Zaczynaj z wizją końca”. Dotyczy zarówno odległej perspektywy (jakim człowiekiem chcesz być w dniu swoim osiemdziesiątych urodzin?), jak i spraw bieżących. Co chcę zrealizować w tym roku? W tym miesiącu, tygodniu, dniu? Czego się spodziewam, gdy praca nad bieżącym projektem się zakończy? Jakie chcę zdobyć szczeble kariery? Jaki mam cel, gdy codziennie rano włączam w pracy komputer?

Wniosek – choć w twojej pracy wiele zależy od wizji klientów, nie trać własnego azymutu. Zanim podejmiesz się wyzwania, zastanów się, co ono ci da. O co możesz być bogatszy pod koniec współpracy. Jakie dobre cele uda ci się zrealizować. Nie tylko czyjeś, także własne.

Ustalaj hierarchię ważności

Trzeci nawyk pomaga skutecznie zarządzać czasem: „Rób najpierw to, co najważniejsze”. Wśród zadań, które napotykamy każdego dnia są rzeczy: ważne i pilne, ważne i niepilne, nieważne i pilne oraz nieważne i niepilne.

Ludzie sukcesu koncentrują się na dwóch pierwszych kategoriach, a szczególną wagę przywiązują do regularnego robienia tego, co ważne, choć właściwie „może poczekać”. W tej kategorii znajdują się sprawy takie, jak nauka języków obcych, rozwój osobisty, pielęgnowanie relacji z bliskimi ludźmi. W pracy będą to rozmaite działania, które odkładamy na później, aż przeskoczą do kategorii „bardzo pilne”, bo zbliża się termin realizacji. Wtedy pracujemy pod presją czasu, często niedokładnie i nie tak, jakbyśmy chcieli.

Wniosek – staraj się zupełnie zrezygnować z czynności, które tylko zabierają czas. Koncentruj się na zadaniach ważnych dla ciebie i kluczowych dla dobrze wykonanej pracy. Wpisz je w swój kalendarz i trzymaj się planu. Gdy ktoś „wrzuca” ci pilne zadanie, zastanów się, czy podjęcie się go nie oddali cię od celu, który jest dla ciebie najważniejszy. Broń swoich priorytetów.

Negocjuj dotąd, aż wszyscy będą zadowoleni

Trzy pierwsze nawyki pozwalają na osiągnięcie zwycięstwa osobistego. Człowiek, który wie, że ma w sobie siłę sprawczą, wie, co chce osiągnąć i jak dojść do celu, przechodzi na wyższy etap rozwoju. Teraz pora na nawyki, które zbliżają nas do zwycięstwa publicznego – skutecznego współdziałania w zespole ludzi.

Nawyk czwarty zachęca do poszukiwania wzajemnych korzyści: „myśl w kategoriach wygrana-wygrana”. Covey przekonuje, że nie opłaca się dążyć do zwycięstwa czyimś kosztem. Zwycięstwo, nawet w czasach konkurencji i walki o klienta, nie może opierać się na krzywdzie innych. Dążenie do sukcesu po trupach, w dalszej perspektywie się nie opłaca.

Wniosek – działasz w branży, w której dobra opinia jest bezcenna. Dbaj o dobre relacje, zarówno w swoim zespole, jak i w kontaktach z potencjalnymi klientami, a nawet konkurencyjnymi firmami. Odejście od folwarcznego sposobu zarządzania i drapieżnej konkurencji pozwala zyskać lojalność pracowników i uznanie klientów.

Staraj się najpierw zrozumieć, nie udzielać rad

Nawyk piąty dotyczy skutecznej komunikacji: „Staraj się najpierw zrozumieć, potem być zrozumiany”. W praktyce oznacza to nieustanne ćwiczenie empatii, wczuwania się w położenie rozmówcy, rozumienie jego potrzeb i intencji. Ale także – co bywa trudniejsze – powstrzymanie się od zbyt prędkiego udzielania odpowiedzi, rad czy gotowych recept.

Wniosek – dobre zrozumienie potrzeb klienta to początek udanej współpracy, a dobre poznanie grupy docelowej pozwala na opracowanie skutecznej strategii. Pamiętaj o tym, szczególnie jeśli działasz już w branży od dawna i grozi ci rutyna. Świat się zmienia nieustannie, więc wciąż na nowo próbuj go poznać i zrozumieć. Korzyść dodatkowa - ta praca wciąż cię będzie zaskakiwać!

Doceniaj różnice poglądów

Szósty nawyk to zachęta: „Szukaj synergii”. Nie kompromisów – gdy każdy musi trochę ustąpić, ale właśnie synergii – gdy każdy może dać coś z siebie.

Najlepsze efekty pracy osiągają zróżnicowane zespoły, ludzie o różnym spojrzeniu na sprawy, z różnymi pomysłami i odmiennymi poglądami.

Wniosek – bądź ciekaw racji tych osób, z którymi się nie zgadzasz. To zawsze wzbogaca. Jeśli kierujesz zespołem, stwórz taki klimat pracy, by jego członkowie nie obawiali się wyrażać własnego zdania, a nawet przy nim obstawać, ale też by byli otwarci na pomysły innych osób.

Dbaj o zasoby, jakie posiadasz

Wreszcie nawyk siódmy – „Ostrz piłę”. Po polsku raczej: ładuj akumulatory. Nie zapominaj o codziennej, niezbędnej regeneracji w czterech obszarach: emocji, intelektu, duchowości i ciała. Od tego nawyku zależy, czy będziesz mieć siłę być skutecznym w pracy i szczęśliwym w życiu osobistym.

Wniosek – w kalendarzu zarezerwuj czas na tak ważne sprawy, jak kolacja z partnerem, czytanie książek, bieganie, modlitwa czy medytacja. Są dokładnie tak samo ważne, jak punktualne przychodzenie do pracy, spotkanie z klientem czy terminowe oddanie raportu.

Regularnie pracuj nad zmianą

Zmiana nawyków to codzienna praca nad sobą. Wymaga treningu, tak jak budowanie kondycji czy masy mięśniowej zależy od częstych, regularnych powtórzeń.

Z teorii Covey’a z powodzeniem skorzystali najwybitniejsi liderzy naszych czasów, odnoszący sukcesy twórcy, wizjonerzy, menadżerowie. Może ty także zechcesz poznać dokładniej jego koncepcję i zacząć pracować nad nawykami skutecznego działania. Czy odniesiesz dzięki nim sukces? To zależy wyłącznie od ciebie.

Szukasz agencji, która dobrze zatroszczy się o Twoją markę?

Daj nam szansę się wykazać.

Przyjdź

ul. Klimczaka 8A/14 02-797 Warszawa


NIP: 951-197-00-46
REGON: 142109468
ul. Klimczaka 8A/14
02-797 Warszawa


NIP: 951-197-00-46
REGON: 142109468